Facebook  |  LinkedIn  |  Instagram
Share
ro

Ce este brandingul și cum te poate ajuta să-ți crești afacerea

Știai că fiecare fațetă a business-ului tău – fie că vorbim despre profilul de social media, tonalitatea în care răspunzi la emailuri sau la telefon, cum îți promovezi sau livrezi serviciile, cum faci angajările sau cum te comporți cu angajații – surprinde esența brandului și trimite mesaje indirecte despre cât de mult îți respecți propriul business?

 

Ce este brandingul?

 

Brandingul este mai mult decât un ambalaj frumos de produs, un amalgam de culori, un template .ppt, un site nou, un element grafic sau un logo. Înglobează experiența clientului, promisiunea brandului, filozofia și cultura companiei. Brandingul este suma tuturor caracteristicilor care dau personalitate brandului, și asemenea unei persoane reale, un brand are propria personalitate, este unic și are ceva diferit de oferit. Este ceea ce îl diferențiază în mod relevant de competiție.

Brandul este suma tuturor percepțiilor clienților, a experiențelor, este fața, personalitatea și valorile pe care le ai ca business și chiar mai mult decât atât. Brandul te reprezintă, tu ești brandul, angajații sunt brandul, materialele de marketing și serviciile sunt, de asemenea, brandul. 

Brandul reprezintă tot ceea ce ești, ceea ce crezi și în ce crezi, cum vrei să fii perceput de publicul țintă, iar misiunea ta este să îi faci să te vadă ca un partener care le adresează problemele, care le oferă soluții, într-un mod cât mai personal și, de ce nu, mai bine decât oricare alt competitor. Întreaga experiență pe care ei o au cu brandul tău, de la elementele vizuale și până la modul în care răspunzi la o solicitare, le spune clienților ce fel de companie ești, care e ți-e ADN-ul de brand.

Spre exemplu, un branding bine făcut în zona de B2C include totul, de la ambalaj și până la procesul de achiziție, la signalistica din magazine sau prezența online. Pentru afacerile de tip B2B, brandingul însumează tot ciclul de vânzare, sentimentul de siguranță că plătești exact ce primești, că firma cu care ai semnat un contract este integră și că sunteți într-un parteneriat din care ambii aveți de câștigat.

 

Brandingul oferă avantaje competitive

 

Strategia de brand, care trebuie parte din strategia generală de business, este un pilon obligatoriu în oricare firmă care își dorește creștere și success. Faptul că ai o strategie de brand te ajută să te concentrezi pe misiunea și viziunea ta, ca organizație, să fii autentic – ceea ce este de asemenea, esential pentru un business care se respectă, care vrea să crească și să devină de referință în piață.

Pe de altă parte, suntem cu toții într-o piață sufocant de competitivă și ne luptăm în fiecare zi să ieșim în evidență, mai ales că alte companii similare susțin că sunt cel puțin la fel de bune ca noi. Avantajele de a juca într-o piață globalizată – cu acces la tehnologii avansate online și offline – devin rapid și dezavantaje, pentru că nu mai concurăm doar la nivel local, ci cu alte companii similar, din întreaga lume. 

Pentru a construi un brand durabil, solid, toată lumea trebuie să fie ”la bord”. Începând de la CEO și proprietarii afacerii și până la cel mai elementar post de execuție, cu toții trebuie să creadă în acceași viziune și în același scop. E motivația aceea care va roti motorul spre succes. Dacă ai angajați care înțeleg cu adevărat ce face compania și au convingerea că fac ceea ce trebuie, atunci energia lor va ajunge și la clienți. De aceea e foarte important să existe o strategie de brand și să ofere tuturor angajaților informații structurate despre scopul brandului, despre valori și să existe o strategia de comunicare internă și externă. Strategia de brand te ajută să fii clar în ceea ce vrei să transmiți și să acționezi coerent, să nu se piardă ”concentrarea”. 

 

Brandingul e cea mai bună strategie de a atrage talente și de a nu mai pierde altele

 

Din perspectiva noastră, o strategie de brand oferă motivație și direcție angajaților, care vor ști care sunt obiectivele organizației și ce au de făcut pentru a ajuta, fiecare din perspectiva jobului său. De asemenea, întâlnim din ce în ce mai des solicitări de strategii de employer branding menite să atragă talente și să rețină angajații existenți. Un branding bun transmite o poveste clară, iar poveștile simple și autentice, care transmit emoție sunt apreciate atât de către audiența țintă (clienți/parteneri de business/angajați/potențiali angajați) cât și de investitori. Companiile care au povești bine spuse reușesc să facă apel la emoții, ceea ce angreneză vânzările. Oamenii vor să lucreze pentru companii care fac lucruri mărețe, iar lucrurile sunt mărețe doar dacă pot fi înțelese și de alte persoane decât cele care le-au gândit. Angajații își doresc să se simtă bine practicându-și jobul, mai ales că petrec atât de mult timp acolo. Nimeni nu își dorește să ”cumpere” ceva ce nu înțelege. Este responsabilitatea companiilor să le ”vândă” o poveste care să îi entuziasmeze. 

Iar asta se aplică atât atunci când ne adresăm potențialilor angajați sau clienți. Și nu o zicem doar noi, ci și cercetătorii. 

Știința comportamentului uman modern a ajuns la concluzia că suntem niște creaturi instinctive și emoționale. Știm, ne dorim cu toții să fim și raționali, de aceea ne creeăm liste pro-contra, cerem recomandări prietenilor, citim recenzii, însă la finalul zilei, deciziile noastre, inconștient, sunt luate în funcție de cum ne simțim și se leagă de emoțiile pe care le-am avut atunci când am luat decizia. Un brand care își construiește povestea apelând la emoțiile clienților va câștiga întotdeauna în fața competitorilor care vorbesc doar despre caracteristici și beneficii.

Nu spunem nici că un brand puternic este o cheie universală care va rezolva orice problemă legată de resursa umană. Vor fi în continuare provocări specifice HR-ului precum compensații și beneficii, proceduri de promovare, atragere și menținere a talentelor. Însă ajută mult să poți vorbi cu potențialii angajați având în spate un brand autentic, cuo poveste bine spusă, diferențe relevante și care știe să comunice coerent cu angajații, cu clienții și cu partenerii de afaceri.

 

Brandingul este liantul între angajați, cliențși un business sănătos

 

Ca proprietar de business și, desigur, ca CEO, ai nevoie de o echipă bună care să te ajute să atingi obiectivele de business. Angajații sunt cei care interacționează cu clienții, iar pentru ca ei să o facă în mod eficient, trebuie să știi cine ești – ca firmă, ce fel de brand vrei să fii, de ce ești în business și cum să comunici acest lucru. Un branding bun trebuie să spună povestea – din interior în exterior. Și fără o strategie de brand clară, puternică și bine definită e aproape imposibil să știi ce să le spui clienților sau cum să o spui.

Dacă lucrurile despre care am vorbit mai sus par prea complicate, noi suntem aici să îți dăm o mână de ajutor. Începutul de an este momentul potrivit să definești clar misiunea afacerii tale, să revezi ceea ce te motivează pe tine ca antreprenor sau manager să investești timp și energie în creșterea companiei. Vorbim de motivul real din spatele tuturor acțiunilor pe care le întreprinzi, în afară de profit. Gândește-te care sunt resorturile tale interne care te fac să cauți și să găsești răspunsuri la nevoile comunității din care faci parte, la cum poți îmbunătăți viețile oamenilor din jurul tău. Este, cu siguranță, și ceea ce îi determină pe colaboratorii și angajații tăi să dea ce au mai bun pentru a-ți duce businessul la următorul nivel.

Împreună vom descoperi pilonii care stau la fundația brandului tău, ce roluri joacă în dezvoltarea și repoziționarea acestuia. Vom identifica elementele care îți spun că faci ceea ce trebuie pentru companie, pentru oamenii tăi și pentru societate.

Odată stabilite aceste elemente, vom putea spune povestea brandului în mod coerent și autentic. Vom construi mesaje clare, bine structurate pentru a comunica ”de ce-ul” brandului, scopul pentru care există. Astfel, publicul va percepe compania așa cum ea este, așa cum îți dorești să fie percepută. Iar toate acestea se vor confirma în experiența trăită prin interacțiunea cu brandul. SE vor confirma, de asemenea, prin creșterea cifrei de afaceri, a vânzărilor.

 

Abordarea Brandocracy

Descoperă aici, cum construim și cum poziționăm un brand.