Începuturile designului web
În prima perioadă a internetului și a paginilor web, nu a existat altceva decât haos. Proprietarii de site-uri nu puneau accentul pe design și nu înțelegeau valoarea unei interfețe atractive. Site-urile au fost gândite să fie doar o simplă fațadă digitală pentru prezentarea unui brand, magazin online sau o platformă cu informații.
Încetul cu încetul, internetul a devenit tot mai larg răspândit și disponibil, la fel și tehnologiile care au ajutat la crearea de site-uri web cu un aspect profesional. A urmat perioada în care pictogramele și butoanele au început să înlocuiască cuvintele, când primele bannere au început să apară pe paginile web împreună cu meniurile ierarhice. Cu toate acestea, existau încă foarte puține website-uri cu design decent. De obicei site-urile arătau supraîncărcate cu detalii grafice și o varietate mare de fonturi și culori. Un alt obstacol în calea designului web a fost conexiunea lentă a internetului, împiedicând designerii să folosească imagini și grafice de o calitate mai bună.
Poate pentru unii, acest aspect ar putea fi catalogat drept un design maximalist, deoarece cuprindea multe principii de bază a maximalismului:
- Combinații de culori îndrăznețe
- Modele și motive contrastante
- Elemente repetate
- Spațiu alb redus la maxim
- Imagini stratificate
- Text dens și fonturi multiple
Dar dacă un design este dificil de utilizat, acesta nu poate fi nici maximalist, nici minimalist. Este doar un design prost.
Dacă minimalismul este ca și cum ai purta pantaloni albi, atunci maximalismul este ca și cum ai purta pantalonii roz neon – nu e ca și cum ai purta o bluză în loc de pantaloni. Dacă un design maximalist nu reușește să ofere o experiență bună utilizatorului, este pur și simplu un design slab.
Ordine născută din haos
De-a lungul timpului, designerii paginilor web au înțeles importanța oferirii unei experiențe bune pentru utilizatori. Au început să structureze logic informația, un limbaj iconografic universal și elemente de navigare recognoscibile.
Apoi, aproape peste noapte: ascensiunea minimalismului. Într-o zi, apreciam la maxim butoanele 3D, și a doua zi am fost îngroziți la vederea unei umbre de element grafic. A fost precum o febră care a trecut instant.
Minimalismul este popular în proiectarea digitală a produselor și în designul web, deoarece informațiile sunt prezentate de obicei pe ecrane mici, unde varietatea grafică excesivă pune în dificultate experiența utilizatorului. În schimb, în domeniile modei, designului de interior și mobilierului, încă se mai acordă o atenție considerabilă designului maximimalist .
Ordinea devine obsesie
Mulți din industria creativă digitală cred că minimalismul este sinonim cu o experiență bună a utilizatorului și că maximalismul va împiedica automat realizarea acestui obiectiv. Minimalismul este adesea folosit ca o scurtătură pentru o experiență bună, deoarece elementele sale de bază (spațiu negativ și simplitate) permit utilizatorilor să navigheze mai ușor. Mulți designeri minimalisti trăiesc după deviza „Mai puțin este mai mult”.
Și astfel, am ajuns ca regulile rigide și aspectele prefabricate ale designului minimalist să afecteze creativitatea designerilor. Minimalismul este ușor de replicat și riscăm să nu ne mai diferențiem.
Chiar nu înțeleg minimalismul. Este atât de politicos și plictisitor. Dacă nu doriți ca cineva să vă observe, ar trebui să rămâneți acasă și să vă apucați de agricultură.
– Roberto Cavalli
Experiența nu depinde de design
Designul este o parte din UX (User Experience). UX cuprinde toate aspectele interacțiunii utilizatorilor:
- Visual design
- Information architecture
- Content strategy
- Interaction design
- Usability
- User research
Maximalismul nu ar trebui să afecteze negativ UX. UX este o disciplină generală, din care designul (minim sau maxim) este doar o parte. Interfața de utilizare și aspectul sunt fațete importante ale unei experiențe complete, dar sunt componente mici într-o mașină mai mare.
Exemplele moderne de design maximalist arată în mod constant aderarea la cele mai bune practici UX. Au navigare și elemente grafice ușor de recunoscut, paginile sunt ușor de parcurs, utilizatorii pot găsi ceea ce caută în locurile obișnuite, iar conținutul este prezentat într-o manieră coerentă.
Abordarea Brandocracy
Noi, echipa Brandocracy, suntem suficient de aventuroși cât să abordăm în proiectele noastre și stilul maximalist, care ne împinge să depășim limitele creativității. Explorarea maximalismului este necesară pentru ca designul website-urilor să evolueze din dependența sa actuală de minimalism. Avantajele de a ieși în evidență și a fi mai îndrăzneți sunt indiscutabile.
La final, nu contează atât de mult dacă website-ul abordează un design maximalist sau minimalist. Ceea ce contează cu adevărat este ca site-ul să reflecte cu adevărat autenticitatea brandului și să ofere o experiență bună utilizatorilor. Află aici mai multe despre procesul nostru de realizare a Designului Digital și cum contribuim la dezvoltarea peisajului digital al brandurilor partenere.
Articole surse:
Minimalism Is Dead. Hello, Maximalism
WEB DESIGN TRENDS: MINIMALISM VS. MAXIMALISM
Are You a Minimalist or a Maximalist?