Generația Z, așa-zișii centennials, sau Gen Z sau iGen, sunt cei născuții între 1996 și 2010, crescuți în era internetului, a tehnologiei și a social media. Tinerii născuți cu telefonul, tableta și laptopul în mână și care, recent, au început să devină angajații noștri sau se pregătesc să devină noii colegi, dar care de ceva vreme sunt clienții dominanți ai multor industrii. De multe ori se spune despre ei că sunt dependenți de tehnologie, antisociali sau chiar opusul, că sunt noii activiști ai societății contemporane.
De ce este important ca brandurile să înțeleagă Generația Z?
Indiferent de stereotipurile deja setate în mintea colectivă, realitatea este că această generație câștigă importanță și relevanță pentru toate businessurile, independent de industrie. Iar dacă ne învață ceva buna practică a marketingului, este că trebuie să ne cunoaștem foarte bine audiența. Dacă vrem să ajungem cu mesajele, joburile, produsele și serviciile noastre la cea mai potrivită audiență, trebuie să o cunoaștem, să o studiem și foarte important, să o înțelegem. Este responsabilitatea noastră să facem efortul de a înțelege care sunt preocupările acestei generații, care le sunt aspirațiile, valorile, modul de gândire, temerile, lucrurile pe care le apreciază și prioritățile lor în ceea ce privește cariera.
Prietenii noștri de la Vreau să fiu Antreprenor și Insights au realizat recent un studiu extrem de util și relevant despre generația Z în România, în perioada primei jumătăți a acestui an. Studiul oferă informații relevante atât pentru departamentele de marketing, cât și pentru cele de resurse umane. Aflăm că în perioada stării de urgență tinerii au renunțat la distracție, și-au făcut cumpărăturile online și au devenit mai conștiincioși cu gestionarea banilor.
Informații utile pentru brandurile care încă au dubii dacă merită să investească sau nu în online
Noua generație de clienți este preocupată de proveniența produselor pe care le consumă, 46% dintre cei chestionați declarând că pentru ei contează proveniența locală a ingredientelor, produsele Made in Ro, în decizia lor de cumpărare, iar pentru peste 60% dintre tineri contează ca produsul să fie sustenabil.
Această generație este clar nativă în tehnologie, lucru ce se vede și în comportamentul lor de achiziții și plăți online. Studiul arată că în această perioadă, 77% dintre tinerii intervievați petrec între 4 și 12 ore online. O informație critică pentru companiile și brandurile care încă aveau dubii dacă are sens sau nu să își îmbunătățească prezența online -pentru produsele și serviciile lor.
Studiul aduce informații importante și pentru angajatori. Tinerii din România arată un interes crescut pentru antreprenoriat. Corelând această informație cu preferința pentru flexibilitate la job, ne ajută să înțelegem mai bine cum anume să gândim abordarea pe piața muncii. Generația Z caută flexibilitate la locul de muncă pentru că ei prețuiesc împlinirea pe plan personal, lucrează pentru a se dezvolta personal și nu prioritizează munca peste viața personală.
50% dintre cei intervievați decid să rămână în România la studii și apoi să se angajeze tot aici
Tot din studiu aflăm că tinerii se plâng de lipsa diversității opțiunilor de specializare, în sistemul public de educație, de lipsa consilierii în carieră și a sprijinului financiar pentru a-și atinge obiectivele. Cu toate acestea, 50% dintre cei intervievați decid să rămână în România la studii și apoi să se angajeze tot aici. Un motiv în plus pentru companii să își dea interesul pentru crearea de oportunități pentru acești tineri, să își revizuiască abordarea față de ei astfel încât să îi câștige pe termen lung. Un efort susținut de sprijin al comunității, nu va fi trecut cu vederea în momentul în care acești tineri vor decide unde să se angajeze.
Generația Z schimbă paradigma
Concluziile acestui studiu despre noile generații sunt confirmate și explicate, inclusiv în lucrarea Prof. Daniel David, care după o cercetare de aproape un deceniu prezintă Psihologia Poporului Român, cu focus pe caracteristicile fundamentale ale românilor ca popor și modul în care ele ne impactează modul în care relaționăm, muncim, ne raportăm la ceilalți, la autoritate, la consum. Ce e interesant, e că abordează și diferențele acestui profil psihologic între diferitele generații. Ce aflăm, așadar, din cartea profesorului David este că noile generații (milenialii și generația Z) au un profil mai degrabă vestic, că sunt indivizi autonomi care pot fi motivați prin recunoaștere și recompense pentru performanța lor. Ce înseamnă acest lucru pentru angajatori? Înseamnă că trebuie să ne schimbăm abordarea, mentalitatea, să ne împuternicim oamenii, să îi punem în valoare, să îi ascultăm, să îi responsabilizăm și să facem un real transfer de încredere.
Tinerii aleg să lucreze în joburi unde le place ceea ce fac și unde știu că pot contribui la a aduce valoare
Dacă ne-a învățat ceva anul 2020 este că trebuie să fim mai empatici și să demonstrăm prin acțiuni concrete că ne preocupă binele comun pe termen lung, nu doar succesul propriu pe termen scurt. Studiul Insights PulseZ ne reamintește că tinerii aleg să lucreze în joburi unde le place ceea ce fac, cu echipe și în medii de lucru unde se simt apreciații și unde știu că pot contribui la a aduce valoare în companie și în societate. Această generație de consumatori ne obligă să fim mult mai customer-centric, și să ne aducem aminte că scopul brandurilor pe piață este de a crea cât mai multă valoare.
Pe lângă informații despre comportamentul în online și de consum al tinerilor din perioada stării de urgență, studiul PulseZ mai cuprinde informații și despre:
- starea emoțională și activitățile tinerilor
- preferințele și atitudinile tinerilor cu privire la consum, școală și antreprenoriat
- ce îi motivează și ce își doresc tinerii în viața personală și profesională.
Raportul complet poate fi descărcat gratuit de pe pagina https://vsfa.ro/studiu.
Ne bucurăm că am putut să îi sprijinim pe tinerii de la Vreau să fiu Antreprenor și Insights – proiecte derulate în cadrul Romanian Business Leaders și recomandăm folosirea concluziilor acestui studiu în conturarea strategiilor de marketing, employer branding și HR.