Clientul nostru ARIR este promotorul conceptului de Investor Relations – IR (Relaţia cu Investitorii) în România. Asociația a fost înființată în anul 2018 de Bursa de Valori București împreună cu câteva dintre companii listate sau cu potențial de listare de la acea vreme, administratori de fonduri și profesioniști în IR. Printre membrii fondatori ai ARIR se numără branduri mari: ALRO, Franklin Templeton Management – Suc. București, Electromagnetica, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, TeraPlast, Transelectrica.
În 2019 ARIR a introdus VEKTOR, indicatorul comunicării cu investitorii pentru companiile listate la bursă, un instrument de evaluare unic prin care măsoară calitatea comunicării cu investitorii pentru companiile listate din piața principală și ulterior și pentru cele din BET AeRO. Datele sunt publice și pot fi studiate în cadrul website-ului Bursei de Valori București.
01. Provocarea
Clarificarea direcțiilor de acțiune și fructificarea oportunităților, pentru a deveni un membru și mai activ al pieței de capital
Având încă de la început obiectivul clar de a crește gradul de conștientizare a importanței comunicării cu investitorii, comunitatea ARIR a crescut de la an la an, noi idei de proiecte au apărut, aducând cu sine noi provocări pentru echipa internă de profesioniști care se preocupa de bunul mers al asociației. Creșterea rapidă a ARIR a condus la nevoia de a adapta gradual valorile antreprenoriale și abordarea din primii ani de existență. Era necesară clarificarea direcțiilor de acțiune, astfel încât schimbările aduse, o dată implementate, să poată să asigure fructificarea oportunităților induse de dimensiunea și de componența actuală a asociației, de factorii externi care au influență asupra activității ei, iar toate schimbările să conducă la un management mai eficient al resurselor existente.
02. Soluții oferite
Construcția de brand & Conectarea obiectivelor de brand cu cele de business
Construcția de brand & Poziționarea
În prima etapă a proiectului, a fost realizată o analiză aprofundată a situației actuale, care a inclus instrumente specifice auditului de marketing, de tipul analizei 5 C’s (companie – asociație, clienți – membri, concurenți, colaboratori și climat), a analizei PESTEL (politic, economic, social, tehnologic, mediu, legal), precum și analize de business consacrate (SWOT). Am studiat evoluțiile din piața locală și europeană, precum și mega trendurile relevante care puteau genera oportunități pentru activitatea ARIR.
Analiza complexă realizată a indicat faptul că ARIR are profilul și atributele unui ”lider suport” care înțelege și își ghidează membrii, mizează pe relațiile construite cu aceștia și pe experiențele pe care le creează în și pentru comunitate. Premisele analizei ne-au condus și la identificarea valorilor care corespund brandului ARIR: Încredere, Etică, Transparență, Implicare, Învățare continuă, Perseverență și Pro-activitate.
Am pornit prin a privi asociația ca pe o companie de tip startup, ale cărei avantaje competitive trebuie evidențiate unui public de nișă: companiile listate sau care aspiră să se listeze la bursă. Pornind de la caracterul distinctiv al ARIR, ținând cont de concluziile auditului derulat de echipa de consultanți, de menirea, valorile și ADN-ul de Brand identificat a reieșit, firesc, construcția de brand și noua poziționare ARIR.
Evoluțiile pieței de capital din ultimii ani și listarea de noi companii au adus noi oportunități de creștere pentru ARIR, care avea toate condițiile să intervină ca moderator și susținător al demersurilor companiilor listate sau cu potențial de listare pentru creșterea transparenței, pentru îmbunătățirea guvernanței corporatiste și a interesului pentru o interacțiune de calitate cu investitorii. În plus, urmărind trendurile la nivel global, exista oportunitatea ca ARIR să își asume rolul de educator, venind cu proiecte concrete care să vină în sprijinul companiilor membre, dar și a celor aflate în procesul de identificare a opțiunilor de finanțare.
Astfel, ”ARIR este prima platformă de educare, interacțiune, advocacy în domeniul Investor Relations din România, care aduce în piață standarde validate la nivel mondial, pentru companiile listate și interesate de listare la Bursă”.
Pentru a ajunge să construim o strategie de brand și o strategie de marketing eficientă am pornit de la definirea profilelor de Buyer Personas pe fiecare segment de target – acei clienți ideali pe care asociația trebuie să îi cunoască îndeaproape, cu atitudini, comportamente, surse de informare, obiective, provocări și chiar frici.
Mesaje cheie
Ca partea a construcției de brand, au fost creionate mesajele cheie pentru ARIR, ținându-se cont de tipurile de Buyer Persona identificate, pentru ca acestea să fie integrate în toate formele de comunicare prin care brandul se exprimă, extern și intern.
Strategia de marketing omnichannel
Din perspectiva competiției, analizele din faza inițială de audit, ne-au confirmat că ARIR nu are competitor, ci parteneri, așa cum este Bursa de Valori București și alte companii importante de pe piața de capital, alături de care merita să lucreze pentru atingerea obiectivelor comune. Pornind de la obiectivele strategice ale asociației am definit obiectivele de marketing care să permită atingerea lor, precum și indicatorii de performanță care să permită măsurarea evoluției și în cele din urmă a succesului.
Cunoscând preferințele Buyer Personas, am identificat mixul de comunicare și am venit cu o abordare omnichannel, ce a avut în vedere recomandări atât pentru canalele online, cât și pe cele offline.
Strategia de content marketing a fost clar conturată, pentru a permite ARIR atragerea fiecărei tipologii de Buyer Personas și crearea unor relații puternice și a unui dialog în ambele sensuri, pe canalul preferat. Am pornind de la etapele în care fiecare Buyer Personas se găsește pe parcursul Customer Journey, iar recomandările au urmărit mereu ca asociația să se indexeze pe frazele, cuvintele cheie sau subiectele de interes pentru fiecare tip de Buyer Persona. Lucrurile au fost duse în detaliu, mergând la recomandări de subiecte de abordat în secțiunea de blog de pe site, direcții de comunicare în social media și până la stabilirea unui timeline pentru acțiunile pe termen scurt. Ce permite acest tip de strategie de content marketing, în timp? Ea dă posibilitatea ARIR să răspundă nevoilor membrilor asociației, companii, a specialiștilor în Investor Relations și chiar a investitorilor de retail, să își loializeze membrii, să îi transforme chiar în ambasadori și susținători ai ARIR, reușind astfel să construiască brand awareness, să își facă cunoscută noua poziționare și ulterior să o consolideze. Cu alte cuvine, se creează premisele ca ARIR să crească în continuare, devenind un membru și mai activ al pieței de capital românești.
03. Identitate Vizuală
Conexiune intre brand și audiență
În cadrul analizei, am constatat că simbolul grafic utilizat de ARIR nu mai reflecta actualul stadiu de dezvoltare al asociației și nici valorile sale. Iar pentru că un logo este de succes dacă reușește să scoată în evidență valorile de bază pe care brandul încearcă să le exprime, chiar de la acestea s-a pornit în construcția noului logo.
Noua identitatea vizuală ARIR are un caracter modern, care asigură conexiunea cu publicul țintă al asociației. Având o structură clară și simplă, Noul logo al asociației este reprezentat de un cerc construit din puncte în jurul literelor IR ce simbolizează unitate, dar și diversitate, echilibru și stabilitate, toate în conexiune cu Relația cu Investitorii. Punctele pot fi privite pe de o parte ca subiecte pe agenda de advocacy, ca argumente pentru a susține interesele comunității, ca și conexiuni pentru interacțiuni între profesioniștii din comunitate sau, pe de altă parte, ca etape parcurse în procesul de educare a pieței.
Simbolul ARIR, cercul, este un simbol al echilibrului și stabilității
Culorile alese pentru noua identitate vizuală au rezultat în baza analizei ADN-ului și arhetipului de brand: culoarea maro este asociată cu înțelepciunea, inteligența, expertiza, influența, iar albastrul este culoarea încrederii, a adevărului, a responsabilității și a comunicării.
04. Logo sonor
Logo-ul sonor unic a fost creat special pentru ARIR de către echipa Brandocracy, ca parte integrată a noii identități a asociației. Lansarea sa oficială a avut loc în cadrul Forumului Anual ARIR, cel mai important eveniment dedicat profesioniștilor în relația cu investitorii.
Durata proiectului
3
LUNI
Brand Building
3
LUNI
Marketing Strategy
2
LUNI
Identitate vizuală & Website Design
05. Web Design
Echipa Brandocracy a lucrat alături de ARIR la realizarea website-ului. Cu această ocazie, vă invităm să descoperiți platforma de dezvoltare a profesioniștilor din domeniul relației cu investitorii.