Strategia de marketing integrează mai multe elemente și tactici de marketing care au un obiectiv comun sunt derivate din obiectivele de business ale companiei. Simpla executare a unor indicații venite în plan operațional, disparate chiar – nu este marketing, ci fac rău companiei care nu integrează strategia de marketing la nivel de obiective de business.
Înainte de a lucra la strategia de marketing, primul pas este să definim strategia de business și să setăm obiective SMART de business.
Exemplu de obiective de business SMART:
- Extinderea amprentei teritoriale în Europa cu 20% până la finalul anului 2020
- Creșterea marjei de profitabilitate la 15% până la finalul anului 2020
- Să devenim employer of choice în industria în care activăm, până la finalul anului 2020
Având obiectivele de business setate, echipa de marketing (împreună cu consultanții externi, acolo unde aceștia există), poate să înceapă să lucreze la strategia de marketing, la a-și defini ori revalida Buyer Persona, trendurile din piață, canalele, acțiunile și resursele necesare.
Cu ajutorul strategiei de marketing, ne asigurăm că acțiunile și tacticele de marketing din planul de marketing vor fi executate în linie cu poziționarea de marketing care, atunci când este corect realizată, dă mesajele autentice ale brandului, în linie cu relevanța pentru audiența-target.
Cum mai stai cu marketingu’?
Succesul unui business depinde de o strategie de marketing bine făcută, iar pe baza acestei strategii, se face planul de marketing. Din punctul nostru de vedere, modul în care se desenează strategia de marketing s-a schimbat, în sensul asigurării unei flexibilități maxime pe implementare, în timp ce pilonul de poziționare și comunicarea aferentă trebuie să fie constante în fundament.
Pilonii strategiei de marketing
Deși pilonii de bază pe care se construiește o strategie de marketing sunt aceiași, modul în care se implementează planul de marketing s-a schimbat foarte mult. Astăzi dispunem de mai multe resurse, de viteză și precizie din insights-urile la care avem acces în timp real și care ne ajută să fim mult mai eficienți, mai adaptabili. Să fim mai vizibili. Dar, să nu uităm că toată piața are aceleași Resurse la îndemână, astfel încât abilitățile strategice și expertiza în marketing contează foarte mult. În orice industrie ne aflăm, practic ne “batem” cu mult mai multe voci prezente în comunicarea din piață, iar targetul are atenția limitată. Așadar, va trebui să punem în aplicare cel mai bun plan de marketing pe strategia aferentă, iar astfel să fim eficienți pentru businessul nostru.
Avem la dispoziție produse și tehnologie care ne pot ajuta să personalizăm experiența clienților, instrumente care nu existau la acest nivel, acum 10 ani, sau chiar cu câțiva ani în urmă.
Rolul marketingului în companie
Cea mai mare metamorfoză pe care o vedem este legată de înțelegerea din partea tot mai multor companii a rolului marketingului în organizație, a influenței cruciale pe care o are expertiza unui profesionist în acest domeniu esențial pentru evoluția business-ului.
Astăzi, tot mai mulți antreprenorii înțeleg că marketingul nu mai e un centru de cost, ci este un centru de investiție, fără de care afacerea nu poate crește sănătos și strategic. Suntem conștienți și suntem de acord cu toții că marketingul este responsabil de generarea de cerere din partea clienților, de creșterea engagement-ului cu produsele/serviciile, de toată suita de activități care duce la creșterea loialității față de brand.
Acum, marketerii experimentați nu își mai investesc timpul cu prioritate pe comunicare, ci pun accent și pe unificarea experienței clienților pe toate canalele (omichannel customer experience), în toate touch-point-urile, fie că vorbim despre canalele digitale sau fizice. Și, cu ajutorul tehnologiei și a tool-urilor potrivite, compania poate să ajungă la piețele vizate și să le influențeze incredibil de mult. Este firesc ca oamenii de marketing să facă parte încă de la început din echipa care stabilește strategia generală a firmei. Putem face o paralelă și să ne imaginăm că marketerul este acum un copilot de nădejde pentru CEO, pentru Board în definirea strategiei de business și a planului de creștere.