Cristina Tudose
MARKETING STRATEGIST
Indiferent de mărimea businessului, a firmei, de istoria sa pe piață, indiferent de perspectivele economice care se întrevăd pentru 2023, preocuparea de a fi la curent cu trendurile ne poate duce cu un pas mai aproape de a identifica oportunități, chiar și în perioadele de criză. Iar cunoscându-le și acționând, poți începe să profiți de pe urma lor, iar asta face uneori diferența între succes și eșec.
În 1959, președintele american John F. Kennedy amintea într-un discurs că, în limba chineză, cuvântul „criză” este compus din două caractere – unul ce semnifică „pericol” și altul „oportunitate”. Tocmai de aceea, chiar dacă lumea în care trăim s-a confruntat în ultimii ani cu diverse crize, resimțite pe diverse niveluri și generate de factori diverși, precum pandemia, războiul, inflația și așa mai departe, există motive de optimism pentru 2023. Iată de ce:
Brandingul este mai mult decât o investiție în viitor
Tot mai mulți antreprenori români au realizat că investiția în brand realizată sistematic crește valoarea companiei lor. Brandingul este mai mult decât o investiție în viitor, poate fi chiar colacul de salvare în competiția cu firmele mari, cu liderii de piață. În plus, o strategie de brand și o poziționare corectă creează claritate, oferă încredere și induce o loialitate mai mare a clienților și chiar a angajaților.
Strategia de marketing asigură direcție
Oamenii de marketing încep să se facă înțeleși, iar ”marketing is business” a devenit deja mai mult decât o sintagmă din cărțile de specialitate – cei mai mulți dintre oamenii de decizie din companii, CEO sau antreprenori știu acum că a avea o strategie de marketing asigură direcție firmelor lor și poate ușura alegerea celor mai bune decizii de business. În această perioadă când creșterea eficienței unui business devine și mai importantă, este cel mai bun moment pentru a avea o strategie de marketing și pentru a construi un plan tactic care să susțină atingerea obiectivelor stabilite.
ESG (Environmental, Social, and Governance) începe să devină parte a strategiei de business
Pe măsură ce generațiile se schimbă, pe măsură ce noi toți devenim mai conștienți de impactul factorilor sociali, de mediu și de guvernanță, conceptul ESG începe să devină parte a strategiei de business. Iar brandurile care înțeleg că proiectele concrete, pe termen lung, pot reduce riscurile și spori rentabilitatea, diminuând impactul negativ al activității economice asupra mediului și comunităților locale sunt cele care vor avea succes.
Impactul Employer Brandingului asupra succesului unui brand
Din ce în ce mai multe firme au început să se preocupe de employer branding și să înțeleagă că acesta are impact nu doar asupra procesului de recrutare ci, ceea ce e și mai important, asupra succesului afacerii. Contextul VUCA (volatil, incert, complex și ambiguu) necesită un efort susținut, nu doar din partea liderilor de business, ci al întregii echipe din spatele brandurilor. Multe companii simt tot mai acut lipsa forței de muncă, iar provocările din piața muncii aduc după sine preocuparea de a atrage oamenii potriviți, de a-i reține și motiva. Tocmai de aceea ele trebuie să se concentreze pe cultura lor organizațională, să investească în echipele existente. Mentalitatea de marketing vine în sprijinul liderilor și profesioniștilor de resurse umane pentru a traduce brandul în valoare pentru proprii angajați, care pot deveni adevărați ambasadori ai brandului în interacțiunile externe.
Content Marketing și personalizare
Există mult zgomot online, mult conținut ce trece prin fața ochilor noștri zi de zi și, de aceea, companiile care vor reuși să ofere clienților conținut relevant, autentic și diferențiator sunt cele ce vor avea succes. Aceasta induce nevoia unei abordări strategice, consistente în timp, ce pornește de la cunoașterea audienței țintă și construcția de Buyer Personas, dar implică și necesitatea investițiilor în tehnologie și în personalizarea comunicării cu targetul.
Investiții în tehnologie
Am început de ani buni să discutăm despre automatizare, big data, inteligență artificială (AI), realitate virtuală (VR), chatbots sau chiar despre metaverse. Toate continuă să crească, extinzându-se tot mai mult dincolo de domenii precum divertismentul, educația sau sănătatea. Pentru acele companii care le-au ”îmbrățișat” deja, ele fac posibilă automatizarea anumitor procese, asigură o mai bună monitorizare a acțiunilor, intervenția în real-time și optimizarea continuă permit personalizarea comunicării cu diferitele segmente targetate sau generează experiențe WOW ale clientului în diverse puncte de contact etc. În final, toate acestea conduc la experiențe mai bune, la creșterea eficienței marketingului, a agilității companiei și nu în ultimul rând a loialității clienților săi.
Întărirea relațiilor cu clienții existenți și colectarea directă a datelor
Relația cu clienții existenți a fost întotdeauna esențială pentru brandurile care vor să construiască un business de succes, iar acest lucru devine vital în contextul digital actual, în care focusul pus pe confidențialitatea datelor utilizatorilor este din ce în ce mai mare. Modificările ce țin de colectarea datelor fără terțe părți și folosirea cookies-urilor în campaniile publicitare vor conduce la creșterea interesului companiilor pentru colectarea directă a datelor. Prin urmare, este de așteptat să vedem și în România tot mai multe companii preocupate să obțină informații relevante despre baza proprie de clienți și care vor trebui să devină și mai creative pentru a obține aceste date.
Evenimentele offline
Chiar dacă și acum, când aceste rânduri sunt așternute pe o pagină, se vorbește de stare de alertă și gripă, nu trebuie uitat că 2022 a fost anul bucuriei de a ne revedea la evenimentele offline, iar acest trend ce valorizează interacțiunea face-to-face va continua și în acest an. Bine organizate, evenimentele ca parte componentă a planului anul de comunicare devin instrumente eficiente de marketing, fie că îmbracă forma unui congres dedicat clienților actuali, a unei conferințe organizate alături de alți parteneri sau a prezenței la un târg cu expunere locală sau internațională.
Conținutul de tip video, live și stories
Oamenii preferă video, conținutul live și story-urile – se vede în social media, nu mai este nevoie de niciun studiu pentru a certifica aceste aspecte. Este nevoie ca orice companie să aibă în vedere investiția în aceste formate și în 2023, pentru că interesul pentru ele este așteptat să crească în continuare.
Creșterea conținutului de tip podcast
Continuând discuția despre content și forme îndrăgite în 2022, podcastul a crescut din nou, atât în România, cât și pe plan global. Trendul se va menține și în acest an. Indiferent dacă materialul audio include opiniile oamenilor din companie, dacă sunt invitați lideri de opinie din industria în care compania își desfășoară activitatea sau influenceri specializați pe o anumită nișă, autenticitatea și valoarea oferite de acest format poate reprezenta un bun diferențiator pentru brandurile mici sau mari. Indiferent dacă discutăm despre podcasturile proprii, co-branded sau despre participarea liderilor și specialiștilor din companie în podcasturi consacrate în industria fiecăruia, acest format de conținut este îndrăgit și reușește să creeze o conexiune foarte bună cu audiența.
Așteptăm întrebările voastre pe adresa office@brandocracy.ro. Iar noi promitem să identificăm cele mai bune strategii care pot să transforme aceste trenduri în oportunități de creștere pentru brandurile voastre.